Kunsten at planlægge

Jeg har altid haft et stort behov for struktur. Også før jeg blev iværksætter.
Hver gang jeg skulle rejse, blev der lavet pakkelister, når jeg skulle handle, blev der lavet indkøbslister og når jeg skulle gøre rent, blev der lavet en checkliste. Jeg vil altid gerne have det større overblik. Hvad skal der laves? Hvem laver det? Hvornår skal det laves?

Fordelen ved struktur
Men hvad er egentlig hele formålet med at strukturere og planlægge så meget? For det kræver jo meget tid, at sætte sig ned og få det hele sat op i kasser og lister.
Man får frigivet tid! Man får det store overblik, og skal ikke længere gå og huske på, eller komme i tanke om der skal laves. For det hele er allerede skrevet ned. I løbet af en uge, kan man have masser af ting man skal nå, småting, der ikke kræver meget tid, men man får det bare ikke gjort. Når man får sat det op i en liste, kan det være lettere at overskue, man tager en ting af gangen og man kan se hvor meget(eller hvor lidt) man rent faktisk mangler.

Roadtrip gennem sydtyskland
For et par uger siden bestilte jeg sammen med min kæreste en rejse ned gennem det sydlige Tyskland. Vi havde sat en uge af til turen og bookede overnatninger i 5 forskellige byer og det i sig selv, var lidt af et større koordineringsshow.

Det er vigtigt for os, at alt det praktiske er på plads, inden vi tager afsted, for det giver bare lidt færre bekymringer. Vi tager afsted i højsæsonen, og det gør nok ikke udvalget af hoteller større, når man rejser ned gennem små, tyske byer. Hjemmefra er alle adresser gemt til GPS’en, og vi ved ca. Hvor lang tid det tager at køre til de forskellige steder, medregnet en smule tyske bilkøer. Det giver derfor lidt mere ro og tid, så vi rent faktisk kan nyde byerne, når vi ankommer.

Det er nøjagtig det samme jeg gør, i min hverdag. Jeg balancere mellem livet som lønmodtager i et arbejde der nærmer sig fuldtid og livet som selvstændig og ligesom alle andre, har mit døgn også kun 24 timer. Derfor er det enormt vigtigt for mig, at planlægge mine dage, så meget som det nu kan lade sig gøre, så jeg udover tøjvask og indkøb også har tid til at være sammen med familie og venner.

Jeg er så heldig, at mit arbejde i Horisontalt er min hobby, og jeg ser det derfor ikke som nogen sur pligt, men der er mange ting der skal ordnes, for at få hjulene til at køre rundt. Vi er to mand om at drive virksomheden og så kan det være endnu svære, at finde ud af, hvem det nu lige var, der tog sig af hvad. Man kan bruge utrolig meget tid og energi på at huske, alt det man ikke må glemme. Din hjerne bruger unødvendigt mange ressourcer på at huske alle de ting du skal nå, ressourcer du i stedet kunne bruge mere effektivt!

Et værktøj, der klarer det for os
Netop fordi vi er to i Horisontalt, har det været vigtigt for os, at fordele opgaverne mellem os, og få en nogenlunde struktur. Men efter nogle hektiske uger, med masser af travlhed, stod vi begge to, og var i tvivl om, hvad det helt præcist var, vi skulle lave. Derfor tog vi en beslutning om, at finde et værktøj, der kunne huske det hele for os. Vi valgte at bruge Trello, som i bund og grund bare er en udvidet to-do liste, men som har været med til at skabe den struktur vi ønskede, og som er med til at mindske spildtid. Alt det fantastiske ved Trello, kræver et indlæg i sig selv, så det kommer også snart på bloggen.

Så når alt kommer til alt, kan man sige, at det kræver tid for at spare tid! Invester en times tid eller to om ugen til at få sat ugens to-do i systemer, og spar dig selv for masser af tid og bekymringer.

– Louise / Horisontalt

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *