Facebooks algoritme part 2

Sidste uges indlæg handlede om Facebooks algoritme, og hvilke 4 kendte faktorer den er bygget op af. Og som jeg sluttede af med at skrive, så findes der ikke nogen facitliste til, hvordan du scorer højt på Facebook. Men jeg vil dog alligevel komme med nogle råd til din Facebookside.

Hvis du ikke fik læst sidste uges indlæg, kan du finde det lige her.

 

Do’s and dont’s!

Lav indhold der appellere til din målgruppe – indhold der får dem til at like, kommentere og dele. Det handler om at bevare relationen til dine brugere – hele tiden! Derfor må der heller ikke gå for lang tid mellem dine opslag, så vil du blive glemt i Facebooks formel, i troen om, at dine brugere ikke længere finder dig interessante.

For at udnytte faktoren omkring opslagstyper, kan det være en god idé, at lave flere forskellige opslagstyper, og nå ud til endnu flere følgere. Hvis du kun benytter dig af billedeopslag, når du ikke ud til de af dine følgere, der benytter sig mest af linksopslag og omvendt. Hvis du kan se i dit reach, at dine videoopslag når længere ud, end billeder eller links, kan der være to forklaringer. Den ene er, at de fleste af dine følgere, interagere mest med videoer og den anden mulighed er, at kvaliteten af dine andre opslag, simpelthen er for dårlig. Så hold dig aldrig, til kun en type.

 

Hvornår er din målgruppe online?

Når du arbejder med Facebook opslag, er det vigtigt at sætte dig ind i, hvem din målgruppe er, og især finde ud af hvornår de er online på Facebook.

Når du går ind på din Facebook side, skulle du gerne få et billede, der er nogenlunde magen til det nedenstående – jeg i brugt Horisontalts side, som eksempel. I de øverste faner får du flere valgmuligheder; siden, indbakke, notifikationer, indblik og værktøjer til offentliggørelse. For at blive klogere på din målgruppe, skal du ind under indblik.

Inde på indblik-siden får du igen flere valgmuligheder, for at blive klogere på din målgruppe. Under fanen opslag, kan du se hvornår din målgruppe er online, på hvilket tidspunkt af døgnet og hvilken ugedag. På billedet herunder, viser kurven gennemsnittet for ugen.

Ved at føre musen over en specifik ugedag, får du statistik for hver ugedag.

Du skal dog huske på, at mennesker er online på forskellige tidspunkter, så derfor kan det være en god idé, at poste på forskellige tidspunkter. Overvej hvem din målgruppe er; Har de børn, der skal puttes? Så er kl. 19, måske ikke verdens bedste tidspunkt, men kl. 21 kunne måske et fint tidspunkt. Omvendt, er din målgruppe unge studerende, er fredag aften kl. 21 nok heller ikke det bedste tidspunkt for opslag, mens frokostpauserne, nok er et godt tidspunkt. Test det af – hvornår på dagen, får du mest engagement?

 

Kan konkurrencer skabe flere følgere på din side?

Det ses ofte, at virksomheder laver konkurrencer, hvor kravet er, at de skal like deres side, for at deltage. Og det er rigtig nok, det kan skabe en masse nye likes på side, men ikke af den gode slags. Du kan læse meget mere om konkurrencer på Facebook i vores tidligere indlæg.

Lad være med at lave konkurrencer, der kræver at dine brugere liker din side. Det vil bare skabe passive følgere, der ikke engagere sig i dine opslag, hvorfor dit reach efterfølgende meget hurtigt vil falde.

 

Test det af!
Prøv igennem de næste par dage at udvælge dig en enkelt person eller to og en Facebook side, evt. nogle, du ikke synes du ser så mange opdateringer fra – klik dig ind på profilerne engang i mellem, og se hvordan de efterfølgende vil poppe op i dit newsfeed.

 

Få det nyeste af det nye, hver måned.

Facebook gør rigtig meget, for hele tiden at optimere deres produkt og brugervenligheden, og derfor kommer der hele tiden opdateringer til. Både de store, som alle snakker om og de små vi ikke opdager. Er du også interesseret i at følge med, i de opdateringer der hele tiden er omkring Facebook, samler dette site hver måned de vigtigste opdateringer fra Facebook.

 

Tak fordi i læste med og på gensyn.

 

– Louise / Horisontalt

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *