Facebooks algoritme – part 1

Hvis du har en Facebook side for din virksomhed, har du måske oplevet, at du har masser af likes og følgere, men dine opslag når kun ud til 10% af dem.

 

I takt med at flere og flere mennesker er kommet på Facebook, er virksomhederne i stigende grad også ved at indtage det sociale medie. Det betyder at der er flere og flere ‘venner’, virksomheder, grupper og foreninger der kæmper om dit newsfeed. Der er en overflod af opdateringer, historier, billeder og videoer, og det er blevet unødvendigt at præsentere dig for det hele. Og hvad betyder det, for den almindelige Facebook bruger? Det betyder i bund og grund, at Facebook prøver at beregne sig frem til, hvad der er de vigtigste opdateringer, for den enkelte bruger – det indhold, der får dem til at like, dele og kommentere. Og hvordan gør de? Det er Facebooks store hemmelighed. Jeg kan ikke give dig hemmeligheden – jeg kender den ikke, og jeg kan heller ikke fortælle dig, hvordan du med sikkerhed kommer ud til alle dine følgere. Men med dette blogindlæg kan du måske blive klogere på, hvordan Facebooks spilleregler fungere og hvad det betyder for dit reach.

 

Dengang Facebook kom frem, blev man præsenteret for alle opdateringer – der var ingen grænser. Facebook har siden deres start, gjort alt for hele tiden at forbedre mediet, oplevelsen og kvaliteten. Men da det ikke selv er Facebook og Mark Zuckerberg, der producere indholdet til dit newsfeed, har de taget andre midler i brug. I et forsøg på at vise dig de nyheder, du vil være mest interesseret i, har de opsat en formel for, hvilke opdateringer du skal præsenteres for i dit newsfeed, ud fra dine interesser, dine venner og dem du følger.

 

Den omtalte algoritme bliver mere og mere intelligent, men Facebook justere også lidt på den engang i mellem, baseret på brugernes ønsker. Hele algoritmen er ikke kendt, men der er nogle faktorer, som vi kender til. Det er blandt andet ud fra de venner, sider og grupper du interagere mest med, at dit newsfeed bliver opbygget. Og her snakker vi ikke kun likes og kommentarer. Delinger, klik på billeder og links tæller også med.

 

En af de vigtigste faktorer, du som Facebook administrator bør have i tankerne, når du poster, er tidspunktet! Det handler om at poste, når dine brugere er aktive. Hvis du poster kl. 3 om natten, og brugerne først er aktive på Facebook kl. 8 er dit opslag i mellemtiden blevet uaktuelt, og det vil derfor ikke blive vist til så mange, som hvis du havde postet kl. 7.45, så opslaget lå klar, når brugerne vågnede og tjekkede deres Facebook feed.

 

En anden faktor, der også spiller ind i algoritmen, er hvilken opslagstype, brugerne engagere mest med, f.eks. linksopslag, billedeopslag eller videoopslag. Men det er ikke kun ud fra dine egen handlinger, at dit newsfeed er bygget op. Hvis et opslag, fra en virksomhed du følger, men ikke har set noget fra i lang tid, lige pludselig laver et post, som får likes og kommentarer fra flere af dine venner, vil Facebook automatisk tænke, at det også er et opslag du skal se. På vægtskalaen, er der dog forskel på om der bliver liket, kommenteret eller delt. Det stærkeste og det der vægter mest, er en deling. Det fortæller Facebook, at en bruger har fundet dette interessant, og vurdere at andre også vil finde dette interessant. Herefter kommer kommentarer. De vejer ikke lige så tungt, som delinger. Til sidst kommer liket, som en tilkendegivelse af, at opslaget er interessant, men på ingen måde lige så stærkt, som ved en deling eller kommentar.

 

Nedadgående reach:
Et reach kan aldrig blive mindre på det samme opslag, det giver sig selv – når først et opslag et blevet vist, kan man ikke ‘undo it’. Men hvis folk for eksempel skjuler et opslag eller anmelder det som spam, bliver der sendt et signal til Facebook om, at kvaliteten af dette opslag, ikke lever op til forventningerne, hvorfor risikoen for, at det bliver vist til færre personer, bliver stor.

 

Facebook ændrer hele tiden på deres algoritme, for newsfeedet, men husk på ikke at designe dine opslag for at please Facebook. Please dine brugere, giv dem værdi, aktualitet og kvalitet. Giv dem den gode historie. Og prøv dig frem. Der findes ikke en facitliste til Facebook og et højt reach. Selv deres algoritme er hemmelig.

 

I mit næste blogindlæg vil jeg komme med gode råd, do’s and dont’s til din Facebookside, dit content og hvordan du bliver klogere på din målgruppe. Tak fordi du læste med denne gang, jeg håber du vil læse med igen næste gang.

 

– Louise / Horisontalt

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *